Sinustako purjelentäjä

Purjelentolupakirja tutustumiskurssina

Purjelennon lupakirjakurssi

Purjelennon lupakirjakurssiin kuuluu n. 55 tuntia teoriaa ja 50 lentoa joista kertyy vähintään 10 lentotuntia. Lennoista vähintään 30 lennetään opettajan kanssa kaksipaikkaisella koulukoneella.

Teoriaosuuden voi suorittaa Suomen urheiluilmailuopiston verkkokurssilla.

Purjelentokurssille voi osallistua sinä vuonna, jonka aikana täyttää 15 vuotta. Purjelentäjän lupakirjan voi saada 16-vuotiaana. Jos kurssin on lentänyt nuorempana, purjekoneilla voi lentää itsenäisesti opettajan valvonnassa kunnes ikäraja täytyy. Purjelentäjän yläikärajan määrää ainoastaan terveys.

  • slide
  • slide
  • slide

Voit aloittaa purjelentokurssin kahta tietä

  • Suomen Urheiluilmailuopiston verkkoteoriakurssi jo talvella - JIK järjestää lähiopetuksen ja kokeet
  • Lennot keväällä ja kesällä
  • Kustannukset yhteensä 1750€ + SUIO:n teoriat
  • Jos et ehdi talvella teoriaopintoihin tai harkitset vielä kurssin aloitusta
  • Voit aloittaa keväällä tai kesällä tutustumiskurssin ennen teoriakurssin suoritusta
  • 35€/lento, jos jatkat lupakirjaan 50 lentoa maksaa 1750€ + SUIO:n teoriat

Lisäkustannukset

  • Teoriakurssi maksetaan SUIO:lle 450€, Joensuun Ilmailukerhon ja Suomen Ilmailuliiton jäsenenä saat alennusta
  • Jos jatkat lupakirjaan, tarvitset lääkärin tarkastuksen ja Trafin todistuksen kelpoisuudesta. Tämä maksaa n.250€ yhteensä.
  • Kerhon jäsenmaksu sisältyy kurssiin ja saman kesän lennoista peritään kurssin jälkeen hinnaston mukainen minuuttihinta + vinttaukset

Vakuutusturva

  1. Lentovastuuvakuutus korvaa kolmannen osapuolen vahingot 1.500.000SDR=n.1.355.000€
  2. Ilmakuljetusvastuuvakuutus 250.000 SDR
  3. Lento-oppilaalla ja opettajalla istuinpaikkavakuutus 30.000 SDR = n.27.106€
  4. Koneella Kaskovakuutus
  5. Kerholla vastuuvakuutus SIL:n kautta

Lentokoulutuksen kulku

  • Kerhon opettajat eivät saa korvausta, myös koneiden huollot, vinttaaminen ja kaikenlaiset avustustehtävät tehdään vapaaehtoisesti
  • Pyritään viemään koulutus läpi kohtuullisessa ajassa. Lentopäivän toteutuminen riippuu paljolti säästä
  • Oppilailta edellytetään myös talkootöihin osallistumista – ainakin langanvetoon yms.

Lentokoulutuksen aikataulut

  • Lentopäiviä ainakin viikonloppuisin klo 10 – 19
  • Tarvitaan opettaja, hinaaja ja vähintään kaksi oppilasta – aikatauluja ja kyytejä Joensuusta sovitellaan kerhon whatsApp- ryhmässä ja postituslistalla

Kentälle mukaan

  • Hyvät eväät, joskus käydään syömässä tai kahvilla
  • Riittävästi vaatteita, kentällä usein tuulista ja viileää. ”Tinttilakki” ei saa olla valkoinen – heijastukset koneen kuomussa haittaavat näkyvyyttä takapenkiltä
  • Kärsivällisyyttä – aina ei suju kuin …

Lentoturvallisuus

  • Kerhon lentoturvallisuushistoria hyvä, mutta turvallisuus tehdään joka päivä uudelleen!
  • Purjelento on tilastollisesti vaarallisempaa kuin tieliikenne (Trafi, harrasteilmailun riskikartoitus)
  • Purjelentokilpailuissa riskitaso koholla – koulutuksessa taas matalahko

Mitä kurssin jälkeen

  • Lupakirja mahdollistaa oppimisen jatkumisen
  • Kentän kierto on mukavaa. ”Eväiden syöminen kilometrin korkeudessa on elämys sinänsä”
  • Matkalennot tuovat uuden loputtoman ulottuvuuden harrastukseen
  • Pilvilennoilla maisemia korkealta
  • Taitolento purjekoneilla, Kiteen ”oma” laji