Tiedote ilmailijoille ja ilmailun ystäville!

Corona

Kukaan ei varmaankaan ole välttynyt Corona -uutisilta, ja ajattelin tässä tuoda esille kerhon johtokunnassa 25.3.2020 pohdittuja näkökulmia sekä päätöksiä 2020 hintojen osalta.

Kerhomme vuosikokousta siirrettiin poikkeusolojen vuoksi tulevaisuuteen, koska mm. kerhon säännöt eivät suoraan mahdollista yleiskokouksen pitämistä etänä, eikä kaikilla olisi tasavertaista mahdollisuutta osallistua tällöin kokoukseen. Lisäksi haasteita aiheuttaisi luotettava äänestyskäytäntö henkilövalinnoissa (vrt. suljettu lippuäänestys). Nykyinen johtokunta jatkaa toistaiseksi, kunnes kokous saadaan pidettyä.

Maamme hallitus on ottanut järeät toimet käyttöön Coronan leviämisen hidastamiseksi ja tämä vaatii myös meiltä toimenpiteitä. Katanan isäntä Pepe Kettunen (katananisanta@gmail.com) ottikin jo tehokkaat toimet käyttöön toimittamalla koneelle (OH-JIK)  puhdistusliinoja ja -aineita. Katanan pandemiaohjeet löytyvät koneesta sekä tämän viestin liitteenä. Viruksen leviämisen hidastaminen on meidän kaikkien vastuulla. Tästä syystä olemme pitäneet kaikki johtokunnan kokoukset etänä ja näin jatketaan toistaiseksi. Huolto- ja harrastustoiminnassa kehotan että toiminnat  suoritetaan mahdollisuuksien mukaan mutta rajoitetaan osallistujamäärät minimiin. Täytyy muistaa että talouden ja elinkeinoelämän tulisi voida edelleen pyöriä, vaikka tilanne varmasti vaikuttaa siihen. Tässä lista asioista jotka haluan tuoda esille:

• muista hyvä käsihygienia. Pese käsiä usein saippualla ja vedellä vähintään 20 sekuntia ja käytä lisäksi tarvittaessa käsidesiä.
  • Yski / aivastele hihaan tai kertakäyttöliinaan ja heitä liina pois
  • Pidä mahdollisuuksien mukaan välimatkaa muihin ihmisiin yli metri
  • Jos tunnet olosi vähänkään kipeäksi, jää kotiin
  • vältä ihmismassoja

Vaikka edellä mainitut ohjeet on jo kuultu monessa kohtaa, ei niitä voi liikaa korostaa.

Täytyy myös muistaa että vaikka ihmisten perusoikeuksia on rajoitettu, ei elämistä ja harrastamistakaan ole vielä täysin kielletty.

Purjelentokoneiden huollot, kun lentokausi käynnistyy?

Mm. purjekoneiden keväthuollot ovat yleensä houkutelleet aktiiveja kentälle sankoin joukoin. Tässä yhteydessä suosittelemme että huoltoja jatketaan mutta erityisjärjestelyin. Kiteen kentällä tehtävät huollot voidaan suorittaa, kunhan varmistetaan ettei kukaan tule paikalle mikäli tuntee itsensä kipeäksi tai tiedostaa altistaneensa itsensä mahdolliselle virukselle. Huolehditaan riittävästä välimatkasta ihmisten välillä. Vahaustalkoissa yms. sijoitetaan siivet ja rungot riittävän kauas toisistaan ja vahaajia olisi maksimissaan 2 kpl / siipi / runko. Kerhotiloissa samoin, maksimissaan 3 henkilöä töissä yhtä aikaa.

Koska edustamme olemuksellamme kerhoja, edustamme myös koko ilmailuyhteisöä, täytyy meidän osoittaa suurelle yleisölle että noudatamme yleisiä ohjeita kokoontumisten suhteen. Tämä huomioiden pyydän pidättäytymään isojen kokoontumisten osalta mm. Kiteen kentän asematasolla.

Joensuun Ilmailukerho pyrkii jatkamaan purje- ja moottorilentämistä lakien, määräysten, kerhon sisäisten ohjeiden ja maalaisjärjen puitteissa.

Hinnat 2020

Kaluston käyttömaksu:                                                                65e

Purjelentokurssi 2000e (40e/lento, ensimmäiset 50 lentoa)

Kalustopaketti A (OH-573, OH-636, OH-707):                           450e

Kalustopaketti B (edelliset + OH-1015):                                      800e

(kalustopaketti sisältää koneen käytön, lisäksi maksetaan vinttausmaksut)

Minuuttihinnat:

DG-500 moottorin käyttö                                                            4 e/min

Kalustovuokra minuuttitaksalla                                                1e/min

Minuuttitaksalla maksimilaskutus

- 500 eur (Kalustopaketti A:n koneet)

- 850 eur (DG-500)

OH-JIK (DA20 - Katana): 135e/h

KATANA-PAKETTITARJOUS: 10h - 1150e

• Paketti lunastettava ennen ko. pakettihinnan voimaantuloa
  • Rahastonhoitaja laskuttaa paketit ilmoittautuneiden osalta. Ilmoittautumiset sähköpostilla:pasi.rouhiainen70@gmail.com
  • Paketin lennot lennettävä vuoden 2020 aikana lähtökohtaisesti
  • Pakettia ei voida käyttää peruskoulutukseen

Kerho-SMS

Joensuun Ilmailukerhon johtokunta on päättänyt ottaa käyttöön turvallisuuden hallintajärjestelmän, kerho-SMS:n. Kerho-SMS on tarkoitettu turvallisuuden hallinnan työkaluksi parantamaan toiminnan turvallisuutta. Kerho-SMS täydentyy kuluvan vuoden aikana esiteltävällä raportointityökalulla. Riskianalyysi sekä toimintakäsikirja ovat työn alla.

Lisätietoja Ilmailuliiton sivuilta ja myöhemmin kerhon tiedotteissa:

Ilkka Hirvikankaalle CRI (Class Rating Instructor) -lupakirja

Ilkka on kouluttautunut CRI -opettajaksi, eli Ilkka voi jatkossa lentää mm. SEP-luokkakelpuutusten jatkot ja 90 päivän tauon vaatimat kertauslennot (kerhotarkkari) matkustajien kuljetusoikeuden palauttamiseksi. Ilkan tavoittaa puhelimitse numerosta 050 463 9039. Soitelkaa rohkeasti.

Joensuun ilmailukerho ry:n johtokunnan puolesta

Marko Pesonen
Joensuun Ilmailukerho ry